Kiedy do logopedy?

Najczęściej zadawane przez rodziców pytanie to: czy mowa mojego dziecka rozwija się prawidłowo, czy logopeda powinien objąć je opieką? Domyślają się, że pociecha mówi zbyt mało, przekręca wyrazy, pomija głoski, lecz uspokajani przez lekarza pediatrę zwlekają z wizytą u logopedy.

Drodzy Rodzice, jeżeli jesteście zaniepokojeni mową waszego dziecka, warto skonsultować się ze specjalistą od mowy - logopedą. Jestem pewna, że wizyta rozwieje wszelkie wątpliwości, otrzymacie zestaw ważnych informacji a dziecko przyjemnie spędzi czas. Jeżeli okaże się, że terapia logopedyczna jest konieczna , należy pamiętać, że tylko systematyczna praca przynosi efekty; każdy miesiąc jest ważny i żadnego nie da się powtórzyć.

Dziecko, które rozpoczyna nauką w szkole podstawowej powinno mieć ukształtowaną poprawną mowę ale takie właściwą sprawność narządów artykulacyjnych. Rozwój mowy ulega ukończeniu, zatem wszystkie głoski w mowie spontanicznej powinny być artykułowane prawidłowo.

Gdyby rozwój mowy wszystkich dzieci w przedszkolu przebiegał prawidłowo, wystarczyłyby tradycyjne, ujęte programem zajęcia ortofoniczne. Niestety tak nie jest, gdyż część dzieci przedszkolnych dotknięta jest różnorakimi zaburzeniami mowy.

Jak wynika ze statystyk, mniej więcej co trzecie dziecko w przedszkolu wymaga szczególnej i zindywidualizowanej opieki często nawet pomocy specjalistycznej. Co więcej, potoczna obserwacja, jak również badania wyrywkowe przemawiają za tym, że skala zjawiska rośnie, a nie maleje.(G.Demel)


Rozwój mowy

Najczęściej zadawane przez rodziców i opiekunów pytania ...

Nasza klinika

Profilaktyka

Każdy rodzic powinien mieć świadomość, że do poważnych wad zgryzowych oraz wad wymowy prowadzą ...

Wspomaganie mowy

Aby prawidłowo i z sukcesem wspomagać rozwój mowy należy postępować wegług wskazówek ...

Opóźniona mowa

Prosty opóźniony rozwój mowy, zwany też samoistnym opóźnieniem rozwoju mowy (SORM) ...

Mutyzm

Mutyzm wybiórczy jest zaburzeniem lękowym wieku dziecięcego i charakteryzuje się ...

Afazja

Afazja - całościowa lub częściowa utrata mowy spowodowana uszkodzeniem struktur mózgowych ...